Na internetu hrozí spotřebitelům nástrahy, které si mnohdy ani neuvědomují.

    Zneužití osobních údajů je přitom čím dál častější. Nezisková organizace dTest připravila ve spolupráci s Evropskou spotřebitelskou organizací BEUC online hru, která má zvýšit povědomí spotřebitelů o tom, jak chránit své osobní údaje na internetu.

    Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) posílilo práva spotřebitelů, ale nenaučilo je správnému chování a ostražitosti. Spotřebitelé nevědí, jak mít své údaje pod kontrolou a jak jednat, když jsou jejich práva porušena. Cílem interaktivní hry s názvem Než řekneš ANO, dostupné na www.nezreknesano.cz, je pomoci uživatelům internetu překonat nástrahy, které souvisí s bezpečností přístupových hesel, nakupováním v e-shopu nebo komunikací na sociálních sítích.

    Princip webové hry je jednoduchý: Do děje hráč zasahuje tak, že činí ze svého pohledu nejlepší z nabízených rozhodnutí. „Hravou formou si osvojíte pravidla bezpečného chování na internetu, abyste se nestali oběťmi vydírání nebo zneužití osobních dat. Ve hře na sebe berete role snoubenců, kteří plánují svatbu a řeší řadu běžných situací,“ popisuje hru Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Práva spotřebitelů se díky hře přesunou z teoretické roviny GDPR do praxe. Spotřebitelé si vyzkouší, jak využít právo na odstranění online obsahu, který je poškozuje. Dále se dozví, jak odhalit podvodný e-mail nebo jak se nenechat okrást kyberzločinci.

    Vloni dTest natočil úspěšný seriál krátkých osvětových videí „GDPR bez paniky“ a na webu www.dtest.cz/gdpr zveřejnil řadu článků a užitečných rad. Letos se rozhodl přiblížit problematiku ochrany osobních údajů formou zábavné hry „Než řekneš ANO“, kterou bude šířit zejména mezi studenty a mladými spotřebiteli na školách i na sociálních sítích.


    dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a Evropské spotřebitelské organizace BEUC.
    Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů, a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.


     

    Autor