Má o přijetí do základní školy rozhodovat los?

    Cílem je zjistit předpoklady k výuce cizího jazyka… umí počítat s pochopením, zná číselné řady… ústní zápis 60 minut, test školní zralosti 60 minut… seznam přijatých podle bodového hodnocení zveřejní ředitel školy.

    To jsou úryvky opsané z webových stránek různých škol v České republice, obvykle pod záložkou Zápis do 1. třídy. Naštěstí to není tak, že by se přijímačky do první třídy konaly běžně, ale zjevně přibývá škol, které si už do prvních tříd vybírají „ty schopnější“.

    O kus dál autor komentáře Tomáš Feřtek píše:

    Stát základní školy zřizuje proto, aby měly různé děti s různým společenským zázemím vůbec šanci se potkat. Škola má vyrovnávat naše slabé stránky, které každý máme z rodiny. Někdo vzdělanostní a motivační, někdo sociální, někdo emoční. V tomto směru je to zatím těžko nahraditelný nástroj. A předčasná selekce dětí, tedy třídění na „chytré“ a „hloupé“, jsou nejčastěji citovanou vadou našeho školství prakticky ve všech mezinárodních dokumentech a studiích. Jestli tedy stát a ministerstvo něco nemá připustit, pak jsou to právě přijímačky do prvních tříd, které tuto selekci dovádějí ad absurdum.

    Celý článek najdete na:
    http://fertek-blog.eduin.cz/2015/01/22/prijimacky-do-prvni-tridy-jsou-nemravna-praxe/

    Autor